БАТЬКІВСЬКІ ВНЕСКИ: КЛЮЧОВЕ СЛОВО – ДОБРОВІЛЬНі

Не так давно група батьків Каховської СЗОШ №2 направила листа до міського відділу освіти та адміністрації школи з вимогою скасувати готівкові благодійні внески в школах міста. Автори в своєму зверненні до влади пропонували внести корективи в систему збору коштів, зробивши цей процес більш впорядкованим.

В результаті ситуація з листом придбала дещо напружений відтінок, а сама СЗОШ №2 потрапила в цьому питанні під «особливий» приціл. Зокрема, претензії деяких батьків учнів школи з приводу внесків викликали фактично скандал міського рівня. Причому, головна мотивація у обох сторін звучить однаково: “Ми хочемо, щоб наші діти вчилися в нормальних умовах”.

— У наш непростий фінансовий час кожна сім’я уважно рахує свій бюджет. Ретельніше батьки стали рахувати і контролювати гроші, які надають навчальним закладам як благодійну допомогу, — йдеться у листі.   4 серпня 2000 р. вийшла Постанова КМУ N1222 «Про затвердження Порядку отримання благодійних (добровільних) внесків і пожертв від юридичних та фізичних осіб бюджетними установами і закладами освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, науки, спорту та фізичного виховання для потреб їх фінансування», згідно з якоюю приймаються та обліковуються благодійні внески.

Задля дотримання вимог законодавства щодо збору благодійних, спонсорських внесків і прозорості їх використання та з метою уникнення безсистемних та неконтрольованих зборів коштів з батьків листом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України «Щодо оприлюднення інформації про використання благодійних та спонсорських внесків» від 15 квітня 2011 р. № 1/9–289 керівникам державних і комунальних навчальних закладів доручено: систематично проводити звітування перед батьківською та педагогічною громадськістю про використання благодійних та спонсорських коштів; забезпечити постійне інформування громадськості про надходження та використання благодійних внесків шляхом розміщення відповідних матеріалів на сайтах навчальних закладів та у місцевих засобах масової інформації; провести відповідну роз’яснювальну роботу серед громадськості щодо заборони примусового стягнення коштів з батьків у вигляді благодійних внесків.

Було наголошено, що керівники місцевих органів управління освітою, навчальних закладів несуть персональну відповідальність за дотримання вимог законодавства щодо збору благодійних, спонсорських внесків та прозорості їх використання.
Листи приблизно з такою ж інформацією надходили ще в 2012 та 2013рр.

Але в адміністрації школи № 2 м.Каховка, мабуть, цих Постанов та листів ніколи не бачили. Багато вчителів і батьків або не захотіли шукати шляхи законного збору коштів, або не подумали про це, або вирішили залишити все, як є. Деякі батьки стверджують, що вони платять тільки тому, що не знають, що це незаконно. Інакше на підставі яких законів батьківські комітети продовжують збирати «благодійні внески»? Цікаво, як вони обліковуються в школі та відділі освіти?

А коли хочеш законності та просиш директора для тих батьків, хто хоче стати благодійниками, надати номер спеціального реєстраційного рахунку – це секретна інформація. Хай кожен бажаючий прийде і особисто візьме ці дані. Ми вважаємо, що реквізити повинні висіти на шкільному стенді для широкого загалу. Бо для того, щоб у школи були якісь додаткові кошти, треба робити це законно. І якщо за ці кошти відсилаються дитячі роботи на різні конкурси, купується щось для позакласної роботи, проводяться різні шкільні заходи, то ми тільки за таке використання.

При цьому не хочемо, щоб наші благодійні внески йшли на оплату штрафів СЕС та КРУ, подарунки міськво та облво, чайник у вчительську та ноутбук секретарю. Чому батьки учнів, при тому що всі є платниками податків в місцевий бюджет, повинні ще утримувати комунальне майно? Купувати стільці, столи, шафи, лампочки, канцтовари, посуд, миючі засоби, ремонтувати їдальню та туалети, замінювати вікна. А потім, виявляється, що вікна можна міняти за рахунок бюджету. Що інші школи вказують у своїх бюджетних запитах потребу в лінолеумі. А ми в роздягальню героїчно купуємо його самі. А в кінці року на батьків чекає ще один сюрприз – треба здавати на ремонт свого класу по 400–500 грн.

Ще один цікавий момент у використанні батьківських коштів – це підписка періодичних видань для вчителів за рахунок батьків. Щорічно у нашій школі це коштує 4–4,5 тис.грн. Виникає запитання, чи потрібна така кількість видань навчальному закладу? Крім того, виявляється, не до всіх педагогів доходять ці видання. Та й в наш вік інформаційних технологій в мережі Інтернет можливо не лише знайти нові нормативні документи, методичні розробки, зразки уроків, а й здійснювати самоосвіту. Головне, щоб у педагога було бажання підвищувати кваліфікацію…
Ще одне болюче питання – це повноваження батьківських комітетів. 02.06.2004р. МОН видало наказ №440 «Про затвердження Примірного положення про батьківські комітети (ради) загальноосвітнього навчального закладу», на підставі якого кожний навчальний заклад має розробити своє Положення.

Ніколи на зборах шкільного БК це питання не обговорювалось. В зв’язку з цим батьківські комітети класів не знають, в рамках яких повноважень можуть діяти, чим повинні займатися. Голова БК школи навіть не показує це Положення.
Просиш дати Статут школи – з’ясовується, що всіх батьків перед 1 класом усно ознайомив класний керівник. Але Статут школи – це той документ, по якому школа живе. Якщо батьки щось забули чи не зрозуміли із Статуту, то ми повинні мати право його прочитати в зручний для себе час. У багатьох школах Статути є на сайтах у вільному доступі. В нас же це секретна інформація.

Ще одна інформація, яку повинні приховувати вже вчителі, це те, що 12 років один з класів навчається в другу зміну, бо для нього бракує вільного приміщення і діти з вчителем вимушені на кожний урок шукати вільний кабінет. Начальник відділу освіти в цьому році дуже цьому здивувався, наказав знайти приміщення та вирішити проблему. І її вирішили – замість традиційного четвертого класу в другу зміну пішов третій.
Ті досягнення дітей, наукові роботи, олімпіади, про які завжди говорить директор – це дуже добре, і ми, батьки, завжди це підтримуємо та пишаємося. Але, крім учнів, учасниками навчального процесу є і батьки.

Адміністрації школи треба прислухатися не тільки до батьків, які подобаються, а й до тих, які мають іншу думку. Треба поважати їх так само, як директор вимагає поваги до себе та вчителів. Не треба закривати батькам рота та давити їх психологічно в кабінеті директора або на батьківських зборах.

Ми вважаємо, що найкращий стимул для чиновників – це небайдужість батьків. Але небайдужих батьків-активістів часто через батьківські комітети імені «директора школи», визнають «ненормальними» і роблять все, щоб позбутися їх. Чому батьківські комітети захищають адміністрацію школи замість того, щоб захищати законні інтереси своїх дітей?
Щербина О. А.,
Прокопець С. І.
та ще 4 підписи.

Інша сторона медалі
В своєму листі батьки досить емоційно описали неприємну ситуацію. Воно й зрозуміло, адже благодійні внески — давняшня проблема всієї України. Тому “Каховська зоря” звернулася за коментарем до представників сфери освіти в м.Каховка. Так, начальник відділу освіти Михайло Гончар пояснив ситуацію: “Батьки — це теж сторона навчального процесу. Вони мають право звернутися і до вчителя, і до директора, і в органи місцевого самоврядування. Не слід забувати, що головна мета батьківських комітетів, у яких на даний момент, на жаль, сформувався імідж збирачів грошей,  — захист прав їхніх дітей у процесі навчання в загальноосвітній школі. У свою чергу відділ освіти зацікавлений в наданні будь-якої, необхідної батькам, інформації у рамках діючого законодавства, і кінцевого вирішення проблеми навколо благодійності як такої.

— Мені на сьогоднішній день незрозуміла позиція Олександра Анатолійовича Щербини тому, що з конфлікту, який почався з його бачення ремонту в 2-А класі СЗОШ № 2 через стелю та лінолеум, все перевелось на нові теми: про батьківські комітети, благочинні внески та їх облік, як правильно планувати бюджет школи і т. д. Звичайно, Олександр Анатолійович, як суб’єкт навчально-виховного процесу, має повне право це робити. Але, з точки зору морально-етичних міркувань, не в такій формі. Я розумію, що є 2–3 прихильники його методів, але в школі навчається більше 400 дітей, а це понад 400 родин. Чомусь їх манера та форма адміністрування, що здійснюється директором Галиною Соломахіною, влаштовує, і не влаштовує лише кількох осіб, які починають робити шоу у пресі та соцмережах. А  все це впливає на психологічний клімат колективу школи. Цей бік чомусь не беруть до відома.

Якщо є реальні докази порушення адміністративно-господарської діяльності, ми готові їх розглядати. Олександр Анатолійович – частий гість у моєму кабінеті, всі його звернення ми розглядаємо та аналізуємо. Ми готові до діалогу, якщо є можливість поліпшити роботу закладів освіти, ми завжди “за”, але це не може проходити у форматі погроз, штовхань, вдирання в навчальний заклад. Галина Михайлівна — педагог з багаторічним досвідом, завдяки праці якої виросло не одне покоління талановитих дітей. З нею вести себе як з бандиткою на вулиці є неприйнятним. Ми розуміємо, що у інших батьків також може увірватись терпець.

Безпосередньо по внесках. На всі запити він отримав відповіді: кошторис навчального закладу, розрахунки, бюджетний запис, положення про батьківський комітет. Те, що в цих документах треба розбиратися, вибачте, це не до мене. Ми будемо дотримуватися діючого законодавства, надавати і надалі всю необхідну інформацію, єдине, на що маємо надію, що це проходитиме у рамках взаєморозуміння та поваги. Ми готові до діалогу у будь-якому форматі.

Два рази на рік кожен заклад освіти звітує про  витрачені батьківські кошти, ми проводимо комплексну перевірку. Яка крамола в тому, що вчитель намагається удосконалювати навчальний процес, виписуючи фахову літературу? Міська рада на це виділяє 50 тис. грн. на 20 закладів. Це необхідний мінімум, таку пресу не знайти в інтернеті і не купити в умовному кіоску. Якщо школа буде радитися з кожним батьком окремо — буде базар. Для цього є батьківський комітет класу, який делегує повноваження загальношкільному комітету. Всі школи переходять на те, що кошти акумулюються на банківських рахунках, як, наприклад, в ЗОШ № 3 та гімназії.

Батьки, якщо, підкреслюю, бажають, вносять певну суму на розвиток, або вони збираються в батьківських комітетах, і накопичуються на спецрахунках, які має кожен заклад. Все це по максимуму прозоро і легально. Ми маємо прийти до того, щоб взагалі відмовитися від допомоги батьків, адже, сплачуючи податки, вони вже зробили свій внесок. Але водночас це зробити неможливо. Треба порадитися з міською владою, батьками, дізнатися, чи зможемо ми повністю замінити ті фінансові потреби, які є в закладах за рахунок бюджету. Щоб у випадку вольового рішення не відбувся колапс. З міським головою це питання вже обговорювалося, ми плануємо в березні-квітні провести наради з адміністраціями шкіл, батьківськими комітетами та батьками. Питання вже переросло всі рамки і негативно впливає на навчальний процес.

Ті батьки, що не хочуть жертвувати — вони цього й не роблять. За нашими підрахунками, лише 70% батьків роблять внески.
Якщо є підозри, що коштами користуються, на вашу думку, непрозоро, звертайтеся, ми будемо розбиратися.
У свою чергу директор Каховської СЗОШ № 2 Галина Соломахіна запевняє, якщо вчителі, навіть в якості посередників і без злих намірів збирають гроші, то за це вони отримують догани.

— Цей лист не має законної підстави, і той фактаж, що в ньому викладений, не відповідає дійсності. Про деякі моменти, що значаться, батьки, що підписали лист, не могли знати, так як на той момент їхні діти не навчалися в нашій школі. Крім того, один з батьків зовсім не має ніякого відношення до СЗОШ № 2.

Склалося враження, що Щербина і Прокопець зацікавлені лише в дестабілізації школи та створенні негативного бачення навколо неї. Єдиний конфлікт, що ми спостерігаємо, це конфлікт “батьки і батько”.
Благодійність — це суспільний порив душі, яка хоче допомогти. Якщо батьки є благодійниками, а це не заборонено законодавством, вони це роблять для власних дітей і розуміють для чого.

Не може такого бути, щоб я зібрала всіх і сказала, умовно, завтра приносимо всі по 10 грн. Такого не може бути в природі, у нашій школі такого ніколи не було. Тільки “якщо можете”, “якщо є бажання”.
Декілька років тому була загальна проблема в фінансуванні казначейством, яке накопичувало кошти, однак отримати їх було не можливо. Зовсім інший підхід був у міської ради, яка не повністю задовольняла потреби закладів освіти у фінансах.
Зараз це все змінюється, тому смішно казати про примусовий збір. Це дозволяло якось існувати, як вони самі пишуть на “лампочки, крейду і т. д.”, так, саме на це.

Більш того, перед початком навчального року, в липні видано Наказ від мого імені, що забороняє збирати будь-які кошти вчителями. Якщо батьки вирішили щось зробити для школи — це їхнє право і компетенція відповідних комітетів. Немає такого, щоб передавалися гроші, приноситься певна річ і передається на баланс відділу освіти.

Всі кошти перераховуються на спецрахунок, причому не через голову батьківського комітету, не через вчителів чи директора, а самими батьками. Вони можуть направляти їх, вказуючи напрямок, куди вони хочуть їх витратити. Щорічно голова батьківського комітету, згідно з положенням “Про батьківський комітет”, звітує перед класними комітетами, а ті в свою чергу перед батьками про витрачені кошти. Сам номер рахунку знаходиться у вільному доступі на сайті відділу освіти.
В чому можна нас звинувачувати?

Адміністрація робить все можливе задля поліпшення умов у школі. Ми не сидимо на місці, виграли два гранти, останній у 2015 році дозволив отримати 50 тис. грн. на комп’ютерне устаткування.
Ніяких подарунків міському відділу освіти чи тим паче обласному за рахунок коштів батьків, про це не може йти і мови. Це нісенітниці, як і оплата штрафів КРУ, як і ноутбуки для секретарів.

Кожного року ми надсилаємо бюджетний запит, і скільки грошей виділять депутати, стільки ми й отримаємо. Дійшла черга — зробили спортивний майданчик, спортзал, ноутбуки, плити. Але на все це необхідний час. Ми в цьому році отримали в повному обсязі гроші на ліки, миючі засоби. Зараз позиція міської ради змінюється по відношенню до шкіл, гроші виділяються. Маємо надію, що й в подальшому ця позитивна тенденція зберігатиметься. Батькам наших учнів я дуже вдячна за допомогу і плідну співпрацю.

ДУМКА БАТЬКІВСЬКОГО КОМІТЕТУ
Підтримати керівника СЗОШ № 2 вирішили і представники батьківського комітету, які вважають, що збір благодійних внесків в той час, коли немає фінансування від держави,  – необхідність. Внески, дійсно, є, але вони – ініціатива самих батьків і жодним чином не стосуються колектива школи.
Збором коштів займаються не самі вчителі і адміністрація шкіл, а батьківські комітети,  — стверджує голова батьківського комітету школи Ольга Орлова:

– Про які побори мова? Благодійні внески ініціюють самі батьки. Вибір між допомагати і не допомагати школі лежить також на них. Всі гроші здаються абсолютно добровільно, хто не може здати — той не здає. Вчителі навіть не знають, батьки яких дітей здавали гроші, а яких ні. Підкреслюю, згідно з законом, це абсолютно добровільне рішення, і будь-який тиск як з боку вчителів, вихователів, так і інших батьків є незаконним.
Є постанови КМУ № 1222 і № 1295, які регламентують порядок прийому благодійної допомоги бюджетними організаціями. Постанова № 1222 стосується благодійних внесків, які надаються школі у формі грошей. Ці внески зараховуються на спецрахунок, який є у кожної школи, і інформація про нього знаходиться у відкритому доступі.

У вас залишиться квитанція про мобілізовані кошти. Якщо допомога надається товарами — необхідно написати заяву на ім’я директора школи про те, що ви надаєте таку допомогу. Вона письмовим наказом створює оцінюючу комісію. Якщо є чеки — на їх підставі складається акт оцінки, немає чека — на підставі ринкової вартості. А потім складається акт прийому-передачі майна на баланс школи. Один примірник акта передається в бухгалтерію як підстава, щоб поставити благодійну допомогу на баланс. Все цілком прозоро.

Нещодавно ми піднімали питання про можливість істотно зменшити розмір благодійних внесків, директор школи підтримала цю ініціативу, позаяк з бюджету була виділена певна сума на заклад, але батьки відмовилися це робити, поки фінансування не стане систематичним.
«Благодійний внесок» — тема практично кожних батьківських зборів, я намагаюся зі свого боку донести батькам всю інформацію про те, скільки коштів збирається і на що вони в підсумку витрачаються. Кожен комітет класу отримує копії документів, проводяться збори, на яких детально звітуємо за кожну копійку, звіти вивішуються на стендах і вхідних дверях, кожен має до них доступ.

За словами Ольги, на жаль, позиція батьків щодо участі у фінансуванні школи також іноді досягає крайнощів. Одні з якогось питання роблять велику проблему, конфліктують, не хочуть жодним чином платити або допомагати. Інші — навпаки. Наш досвід доводить, що люди часто скаржаться на, як вони вважають, зловживання з боку адміністрації, і в той же час часто не цікавляться, яким чином все діє насправді і який обсяг робіт виконується. Насправді, це небагато, і всі розуміють, що потрібні гроші на подарунки дітям, на ремонти, на свята, на олімпіади, і список цей можна продовжувати нескінченно. Резюмуючи: благодійність в школі має право бути. Якщо ви вважаєте ремонт в школі хабарем, а не поліпшенням умов для своїх дітей, просто не здавайте гроші, рекомендує Ольга Василівна.

Цілком зрозуміло, що взаємні звинувачення з приводу шкільних «поборів» ні до чого не приведуть. Головне, потрібно запам’ятати всім учасникам навчального процесу, що здача грошей в шкільні фонди — добровільна, і будь-яка вимога з боку адміністрації школи незаконна. Тому, можливо, не слід драматизувати ситуацію: якщо не хочете здавати — не здавайте. Це рішення індивідуальне, а будь-яке вимагання розцінюється як кримінальний злочин. І, якщо є реальні докази, – суд вам в допомогу.
Всі ми різні: батьки, вчителі, посадовці…  Але наc  об’єднує єдина мета – щасливе майбутнє наших дітей. Тож, не забуваймо, що всі ми люди і ставитись один до одного повинні відповідно.

Підготував Сергій МАКОГОН.

Дякуємо за відгук! Ми цінуємо вашу думку!

Pin It on Pinterest