За досвідом – до “Чумака”

Минулого тижня компанія «Чумак» зустрічала незвичних гостей: делегацію з Молдови та представників Міністерства аграрної політики.

Завітали гості до європейської компанії з понад двадцятирічним досвідом. Нагадаємо, «Чумак» — одне з найбільших підприємств в Україні, основна діяльність якого — виробництво продуктів харчування. Споживачам пропонують смачні кетчупи, майонези, соуси, томатну пасту, соняшникову олію, соки, консервовані овочі та макаронні вироби.
Візит передбачав насичену програму протягом трьох днів. Першою зупинкою стали каховські родючі землі. Делегація мала змогу побачити поля місцевих овочевиробників, фермерів, які співпрацюють з «Чумаком». Адже протягом сезону близько десятка сільгоспвиробників мають задовільнити потреби в овочах компанії національного рівня на цілий рік.
Робота із місцевими фермерами — болюче питання для Молдови. Сьогодні ситуація така, що підприємства із переробки томатів у країні є, а от самого продукту вирощують не так багато. Та й те, що збирають, частіше йде на експорт, ніж на внутрішній ринок.
Свого часу аналогічна ситуація була і в Україні. Не зважаючи на родючі ґрунти Півдня України, урожайність була надзвичайно низькою. Це пов’язано із застарілими агротехнологіями, відсутністю державної політики підтримки фермерських господарств, а також невеликим обсягом коштів у самих фермерів.
Тож свого часу у 1996 році молоді шведські підприємці Йохан Боден і Карл Стурен приїхали із європейським мисленням, змінюючи ставлення місцевих фермерів до технології вирощування овочів. Найважчим завданням була боротьба із радянською, напрацьованою десятками років, системою ведення господарства. Та головне — іноземці привезли до Каховки нові технології, зокрема крапельне зрошення.
Сьогодні, коли крапельне зрошення стало чимось буденним, це звучить щонайменше дивно, але розпочало воно своє життя в Україні саме із нашого краю. Це, напевно, пояснює той факт, що і сьогодні Каховський район серед лідерів області і по Україні за обсягами зрошуваних земель.
Далі ж чималу увагу звернули саме на фермерів. Для цього в компанії був створений цілий відділ, що включав близько 20 працівників (переважно агрономів). Робили передфінансування, працювали кредитні лінії, давали насіння та навіть засоби захисту від шкідників… Звичайно, що результат такої тісної співпраці не забарився, урожайність зросла у десятки разів. «Минулого року максимальний урожай становив 140 тонн томатів з гектара — такий результат показав наш постійний партнер — сільськогосподарське приватне підприємство «Діамант», директор якого Сергій Дроздік», — розповідає керівник агропроектів ПрАТ «Чумак» Олександр Бойко.
Без росту фермера, не могло і бути мови про зростання компанії. Раніше «Чумак» фінансував своїх постачальників сільгоспсировини, тепер, можна сказати, що все навпаки. Сьогодні підприємство укладає контракти із відстрочкою платежів, тобто розраховуються із господарствами не за один раз, а протягом року, звичайно, із урахуванням курсу гривні.
Про налагоджену роботу з фермерами свідчить продукт компанії, аналогів якому поки що на ринку немає, це кетчуп із жовтих помідорів. Який теж вдало увійшов у продажі і знайшов «свого» клієнта.
У агровідділі нині трудяться замість двох десятків лише два працівники. Адже необхідність у супроводі фермерських господарств вже відпала. «Наш фермер вищий на порядок від європейського виробника. Ми багато вчились, дивились, як працюють в Італії, Америці… Приїжджали італійці вже й до нас», — розповідає Олександр Бойко. Сьогодні «Чумак» скоріше працює вже не за європейською, а ближче до американської моделі. Акцент робиться на великі обсяги, а отже і великих виробників.
Компанія «Чумак» трохи молодша держави — протягом 21 року вона зростає та розвивається разом з Україною. Зараз продукція компанії експортується в Канаду, Росію, США, Казахстан, Грузію, Ізраїль, Іспанію, країни Балтики та на інші світові ринки. «Чумак» — це вже не просто бренд, це легенда!
Гості були вражені обсягами виробництва і кількістю сировини, що постачають місцеві господарства.
«З лану — до столу», — корпоративний лозунг «Чумака», якому і сьогодні тут не зраджують. Це не просто слова — виробничі потужності сільгоспвиробників здебільшого розташовані на ланах Каховського району, тож щойно зібраний врожай вже за кілька годин надходить до компанії і потрапляє на переробку. Серед постійних партнерів компанії є 5 лідерів, які точно дадуть повністю законтрактований об’єм продукції. Так само є і лідери, що забезпечують компанію високоякісним огірком для потреб “МакДональдза”.
Особливий інтересу гостей викликала лабораторія. На конкретному прикладі іноземні гості побачили роботу крупного виробництва у взаємодії із дослідним центром, особливості виробничої частини ПрАТ «Чумак». Екскурсія підприємством охопила чи не всі цехи: від прийому сировини до складу готової продукції. Особливо детально розглянули роботу із очищення та мийки томатів, процес фасування.
Крім цього, гості побачили роботу цеху ферментування огірків. Адже, виявляється, саме ці каховські огірочки потрапляють до компанії «МакДональдз» в Україні. Серед виробників харчових продуктів вважається, що співпраця із світовим лідером у галузі швидкого обслуговування є запорукою надзвичайно високого рівня безпеки харчових продуктів та їх високої якості. На «Чумаку» розповідають, що задля цього пройшли чимало перевірок та сертифікації за кордоном та без попереджень можуть очікувати на аудити «у гості». І, звісно, пишаються й тішаться тим, що кожного дня відвідувачі такої популярної мережі смакують каховськими огірками.
Варто зауважити, що «Чумак» розпочав роботу із «МакДональдзом» ще у 1997 році (вже за рік після заснування). Окрім огірків, компанія постачає до мережі кетчуп та майонез. Чи не є це фактично визнанням не тільки українським споживачем високої якості та смаку продукції «Чумак»?
Далі зустріч продовжилась за «круглим столом», під час якого учасники обговорили та порівняли умови державної аграрної політики в Молдові та Україні. Субсидіювання та повернення коштів за придбану техніку працює вже не перший рік у закордонних гостей, а це значить, що є усі умови для початку та розвитку аналогічної компанії. Крім цього, чимало професійних запитань мали змогу поставити представники делегації працівникам «Чумака».
Розповіли гостям і про необхідність постійного розвитку та вдосконалення виробництва. Адже тільки за таких умови можливо існувати на сучасному конкурентному ринку. Так, «Чумак» вже переходить до використання натурального екстракту солодкої трави стевії у своїх продуктах. Головна причина відмови від цукру — тренд здорового способу життя, який продовжує стрімко розповсюджуватись, а це значить, що і продукція компанії має відповідати сучасним потребам споживача.
Правда, відмовитися від цукру не так легко, адже він повсюдно використовується в харчовому виробництві, а також викликає звикання до «цукрового смаку». Тому протягом останніх трьох років «Чумак» проводить дослідження з очищення та модифікації екстракту стевії, поліпшення його смаку і використання в продуктах харчування.
У минулому році фахівці компанії створили унікальний і недорогий спосіб гармонізації смаку екстрактів стевії — Harmonix, завдяки якому смак стевії вдалося наблизити до цукру у виробництві соусів і кетчупів. Так з’явився перший у світі кетчуп, в якому екстракт стевії повністю замінює цукор, — Чумак «Light». Калорійність продукту зменшилася на 60%, при цьому кетчуп повністю зберіг свій смак.
Успішний досвід заміни цукру у власному виробництві підказав компанії ідею запропонувати екстракти стевії всім виробникам продуктів харчування. Тепер «Чумак» розвиває новий проект в своєму продуктовому портфелі — Green Leaf Healthy Sweet.
Не оминула делегація і туристичних місць нашого краю, познайомившись із відомим місцями Херсонщини. Далі ж вирушили до Одеси, щоб познайомитися з підприємством із виробництва крапельного зрошення.
Сподіваємось, цей візит не останній, а розвиток компанії «Чумак» невпинно цікавитиме гостей і з інших регіонів Україні, і з інших країн.

Олександра Мішина.

Дякуємо за відгук! Ми цінуємо вашу думку!

Pin It on Pinterest