Нам потрібні знання або працівники на поля?

Останнім часом відновився парад популістських гасел навколо оптимізації сільських шкіл. Вони подобаються людям, але не мають жодного зв’язку з реальністю. «Зберегти школу за всяку ціну», «Не стане школи — зникне село» — це найрозхожіші заклики, які можна почути.
Одним з проявів популізму став пікет під стінами Каховської РДА з вимогою не «закривати» школу в Новокам’янці. Однак мало хто з «активістів» замислюється, що розплатою за популізм стають порожні бюджети сіл та низька якість знань наших дітей.

Чого ми чекаємо від освіти?
Намагаючись будь-якою ціною зберегти школу в селі, ми повинні знати деякі факти.
Не може бути якісною освіта, коли в класі 2–5 учнів і один вчитель викладає 5–6 предметів. Тому учнів різних класів «зводять» в одне приміщення до одного вчителя, який одночасно «веде» декілька уроків з різних предметів!

Це, звичайно, дуже зручно вчителям, які отримують зарплатню за один проведений урок як за декілька, але призводить до катастрофічно низького рівня знань у дітей.
У малокомплектних школах відсутній повноцінний процес навчання і діти залишають школу з дуже низьким рівнем знань, що позбавляє їх майбутніх можливостей.

Крім того, в такій школі значна частина коштів йде на утримання приміщення і комунальні платежі, тому не має змоги оновлювати навчальну і технічну базу, яка безнадійно застаріла, або відсутня взагалі.
Нинішні реалії вже зрозуміли батьки Софіївки, які хотіли дати дітям знання, їх діти відвідують Василівську ЗОШ І–ІІІ ст.
Не тікайте від реальності. Чесно дайте відповідь на питання: що ви хочете, щоб школа дала дитині.Майбутнього наймита на чужих полях чи висококваліфікованого спеціаліста? Якщо наймита, тоді, звісно, такі школи потрібні, де діти будуть відсиджувати «зведені» уроки, але отримають мінімальний рівень знань. У такому випадку вам треба зрозуміти, що в них не буде шансів стати успішною людиною, не буде шансів займати високі посади — тільки в найми.
Якщо ми прагнемо дати нашим дітям якісні знання, перспективу в майбутньому — необхідні зміни, і в першу чергу в освіті.

Ситуація на сьогодні
«Не плутайте причини і наслідки — не школа годує село, а земля, підприємства, достойні зарплати, справедлива орендна ставка. Ось тоді і школа, і село будуть жити», — вважає голова Зеленопідської громади Галина Лобунько, яка теж зіткнулася з проблемами малокомплектних шкіл.
До проблеми освіти потрібно підходити без емоцій, володіючи хоча б базовою інформацією про ситуацію. На виконання Закону України “Про освіту” від 05.09.2017 принцип “середня школа у кожне село” змінюють на мережу опорних шкіл та їхніх філій, тобто, початкову школу діти відвідують у своєму селі, після її закінчення вчаться в опорній (базовій) школі. Держава бере на себе зобов’язання надати шкільні автобуси, що і зроблено для учнів 5–11 класів Новокам’янської школи.

Наприклад, вже два роки поспіль у Каховському районі 16 шкіл є школами з низькою наповнюваністю, де в класах не більше 11 осіб. Так, у Волинській школі налічується 43 учні, функціонувало лише 4 класи, в інших — або немає учнів взагалі, або 2–3, які знаходились на індивідуальному навчанні. Така ж сама ситуація склалася і в Новокам’янській школі.

Міфи про реорганізацію шкіл
Міф № 1. Підвезення учнів буде коштувати дорожче, ніж утримання малокомплектних шкіл.
Насправді, це не так. Підвезення учнів Новокам’янської школи в Роздольненську буде коштувати 62 тисячі гривень на рік. При цьому реорганізація Новокам’янської школи дозволить заощадити близько півмільйона гривень.

Міф № 2. Відстань між селами великі, тому діти будуть відчувати незручність при переїздах.
Відстань від Новокам’янської до Роздольненської школи — 20 км, час в дорозі складає 30 хвилин. Від Волинської до Федоровської школи ще менша — 12 км, від Софіївської до Василівської — 5 км.
Наприклад, діти в тій же Каховці в пошуках більш якісної освіти їздять в інший кінець міста, при цьому проїзд оплачується батьками самостійно.

Міф № 3. Скоротять всіх педагогів малокомплектних шкіл.
У вищевказаних школах працює 44 педагоги, скоротити з яких планують тільки 13 чоловік. Решта 24 працевлаштовані в найближчі школи, 7 осіб йдуть на пенсію. Реорганізація малокомплектних шкіл дасть можливість заощадити тільки на зарплатні 2,8 мільйона гривень, які підуть на поліпшення матеріально-технічної бази шкіл.

Міф № 4. Наведені розрахунки невірні — останній аргумент противників реорганізації.
Інформація про «вартість одного учня» районних шкіл знаходиться у відкритому доступі. Середній показник витрат становить 12,4 тисячі гривень на одного учня. Так, в Чорнянській школі, яка укомплектована на 100%, на одного учня витрачають 8,9 тисяч грн. на рік — в три рази менше, ніж на учня у Новокам’янській школі — 29,5 тис. грн., при набагато гірших знаннях.

Міф № 5. Найголовніший — закриття школи.
Школу в Новокам’янці не закривають, вона буде працювати і далі. В селі залишилась початкова школа для учнів 1–4 класів.

P. S. Доречі, відповідно до ст. 78 Закону України “Про освіту” від 05.09.2017 фінансування закладів, установ і організацій системи освіти здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів. Отже, при створенні ОТГ громада сама вирішує питання щодо утримання своїх шкіл. На жаль, ще не всі села усвідомили переваги ОТГ і не квапляться об’єднуватися й брати ініціативу з управління громадою в свої руки.

Валерій Салтиков,
голова Каховської РДА.

Від редакції.
Нагадаємо, минулого тижня під будівлею адмінприміщення районної влади відбувся пікет, на який приїхали сільчани з метою звернути увагу влади до проблеми, з надією, що отримають допомогу в захисті своїх дітей. Але, на жаль, жоден з місцевих чиновників не вийшов до людей: голова РДА був відсутній, голова районної ради Тетяна Тертична дійшла до виходу з адмінбудівлі, але, побачивши натовп батьків, повернулась до свого кабінету.
Окремої уваги заслуговує манера спілкування спеціалістів РДА з батьками. Можна зрозуміти градус спілкування, адже питання досить складне для кожної з сторін. Але, для батьків питання не просто складне, а й ще дуже болюче. І, звертаючись, до влади, батьки сподіваються на вирішення проблеми, а не отримати у відповідь: “Досить торохтіти. Ви би на роботі так торохтіли. До речі, чому ви взагалі не ходите на роботу, а знаходитесь тут кожного дня?”.
На жаль, Валерій Миколайович ніяк не прокоментував цей факт, хоча був повідомлений про нього.

Дякуємо за відгук! Ми цінуємо вашу думку!

Pin It on Pinterest