ЧИТАННЯ – ДОРОГА ДО УСПІХУ…

До Міжнародного дня шкільних бібліотек

Скарбницею духовного багатства людини, одним з найміцніших ланцюжків, що поєднує минуле, сучасне і майбутнє, є книга. Важко переоцінити значення її для людства. Рукописна, друкована, вона була і залишається невичерпним джерелом знань.

На жаль, сьогодні інтерес до книги, читання у більшості дітей зменшується. Комп’ютерні технології складають конкуренцію традиційним джерелам інформації. Мабуть, тому значення роботи шкільних бібліотек, уміння бібліотекаря зацікавити дітей, спонукати їх думати — неоціненне. Саме шкільній бібліотеці належить велика просвітницька робота у тому, щоб викликати інтерес до книги.

Лідія Пилипівна Кушнір, методист науково-методичного центру відділу освіти Каховської міськради, впевнена, що робота сучасної бібліотеки кардинально відрізняється від роботи бібліотеки, скажімо, 15–20 років тому. Вона наголошує, що у сучасних умовах завданням шкільної бібліотеки є не тільки інформаційне обслуговування користувачів, а й виховання в учнів прагнення до пошуку інформації, свідомого добору джерел.
«Бібліотека — це інформаційний центр навчального закладу, — говорить методист, — мета якого забезпечення інформаційних потреб і учнів, і педагогів».

Бібліотекарі каховських шкіл докладають чимало зусиль, щоб виховати у читачів художньо-естетичні смаки, навчають орієнтуватися у величезному потоці інформації.

Так, бібліотекар із 43-річним стажем Китайська Галина Миколаївна (ЗОШ № 5), вважає своїми основними завданнями, як бібліотекаря, зацікавлення учнів читанням, створення умов виховання інформаційної культури, надання допомоги вчителям з усіх напрямів навчально-виховного процесу. Заходи, які проводить у бібліотеці, вчать дітей думати і висловлювати власні думки, збагачують внутрішньо. Галина Миколаївна вважає, що шкільна бібліотека сьогодні — це відчинені двері у широкий світ, варто лише переступити поріг, щоб отримати найрізноманітнішу інформацію.
Зараз в Україні йде процес становлення нової системи освіти й виховання. У цих умовах бібліотекареві необхідно орієнтуватися в широкому аспекті інноваційних технологій, ідей, напрямів.

Зробити шкільну бібліотеку привабливою для користувачів намагається Світлана Іванівна Стрельчук, бібліотекар Каховської гімназії. Світлана Іванівна впевнена, що бібліотекар у школі — це такий собі «універсальний солдат», «який повинен знати й уміти практично все. Має знатися на всіх галузях наук, адже треба підібрати відповідну книгу на кожен запит. Повинен володіти інформаційно-комунікативними технологіями, бо інформація давно вже не обмежується аналоговими (паперовими) формами. Бути готовим провести веселий і корисний захід потрібної форми й тематики».

Безперечно, робота має приносити задоволення, давати можливість для творчого польоту. Чого-чого, а простору для творчості — достатньо… Світлана Іванівна переконана, що працює не з книжками, а з потоком інформації (у різних формах і різноманітної тематики) й людьми, яких розвиває інтелектуально, культурно й морально. Як творча особистість, знаходиться у постійному пошуку цікавих конкурсів, прямо чи опосередковано пов’язаних з бібліотекою, готує учнів для участі в них, разом отримують вагомі результати.

Їй імпонує думка про те, що перший крок до читання — це зробити бібліотеку привабливою для користувача будь-якими методами, навіть нетрадиційними, починаючи з цікавих справ і проектів, інтелектуальних ігор та розваг, закінчуючи активною, веселою, довірливою атмосферою за чашечкою чаю.
Креативний бібліотекар допомагає своїм підопічним максимально реалізувати інтелектуальний та творчий потенціал, усвідомити, що читати — це круто, що читання веде до успіху.

У межах традиційних форм і методів бібліотечної роботи Світлані Іванівні «тісно», тому весь час шукає якісь цікавинки і створює нові шкільні традиції.
Регулярно бере участь у тренінгах, різноманітних майстер-класах. Усі здобуті знання й навички адаптує і втілює у життя. Керує шкільним відкритим виховним простором «Бібліокре@тив», робота якого планується й корегується відповідно до запитів і побажань користувачів бібліотеки. Умілий

організатор, надає можливість усім бажаючим бути ініціаторами, ведучими шкільних акцій та ігор, вистав, віталень, конкурсів тощо. Прагне, щоб розроблені нею заходи були нетиповими, цікавими для учасників та глядачів.

На думку бібліотекаря, найскладніше, що заважає працювати, — це байдужість. Якщо не бачиш вогника в очах і душах, складно підтримувати й власний запал. Тому намагається обирати теми й форми, які цікаві і учням, і їй. При бібліотеці функціонують «Модель ООН», «Дебати», ляльковий театр, гімназисти беруть активну участь у різноманітних конкурсах і пишуть соціальні проекти.

Так, «Модель ООН» — це популярна міжнародна гра для старшокласників та студентів, в ході якої імітуються засідання різних органів системи ООН. 23 жовтня у гімназії відбулася конференція «Модель ООН. Україна. Каховка‑2017» за темою «Інвестиції в дітей — запорука подальшого сталого розвитку людства». У ході гри учні «приміряли» на себе різні ролі (від дипломата до перекладача). Вони представляли різні країни, обговорювали важливі для кожної з них питання. Тут головне не перемога, а участь, бо ця гра — школа, що відкриває унікальні можливості для самореалізації, самовираження. Варто зазначити, що участь брали усі бажаючі (ніхто нікого не примушує), діти самі готувалися, підбирали матеріал (при тому, що розпочалися канікули). Всього було 6 команд, серед них п’ять — гімназія, шоста команда — ЗОШ № 4. Я думаю, це красномовніше за усі коментарі… За словами бібліотекаря, не тільки вона навчає дітей, але і від них отримує заряд позитиву:

— Учні постійно занурюють мене у свій світ, повний емоцій й новацій. Вони дають мені змогу бути завжди в курсі останніх молодіжних тенденцій, не втрачати вміння сприймати нове, дивуватися і захоплюватися.
Світлана Іванівна з тих людей, які переконані, що виконувати свою роботу треба тільки професійно, відповідально й з натхненням. Адже, саме закохані в роботу професіонали ламають шаблони й змінюють систему зсередини.

Сьогодні бібліотека має бути обладнана сучасною технікою й укомплектована найсвіжішими книжковими новинками. Але найперше, що приводить дитину в бібліотеку, — це комфортна атмосфера. У бібліотеці обов’язково має бути затишно, а ще спокійно, цікаво й весело. Саме таку атмосферу довіри, дружби зуміла створити у своїй царині Світлана Іванівна. Вона підтримує розмову з читачами, які прагнуть спілкування, дає змогу посидіти в тиші тим, хто хоче заспокоїтися. Зацікавлює допитливих колекцією медіа- й настільних ігор. Залучає азартних до участі в конкурсах. Розмаїття форм бібліотечної роботи дає змогу виявляти й розвивати всі можливі здібності й нахили. Дітей приваблює бібліотека як місце, де їх розуміють і підтримують, де можна знайти собі заняття до душі.

Спостерігаючи за діяльністю Світлани Іванівни, впевнюєшся, що бібліотекар — це та людина, яка вільно орієнтується в інформаційних потоках, може знайти відповідь на будь-яке питання, допомогти в складній ситуації, це «реалізатор» найкреативніших ідей, а зовсім не інертний «хранитель пліснявого книгосховища».

Олена Демченко.

Дякуємо за відгук! Ми цінуємо вашу думку!

Pin It on Pinterest