Чи залишиться Каховка з сміттєзвалищем?

Для Каховки проблема експлуатації сміттєзвалища в даний час, вважаю, є однією з гостро актуальних і життєво важливих екологічних проблем, яку мешканці міста та району неодноразово піднімали в соціальних мережах.

Ця тема має суспільний інтерес вже кілька років поспіль! Але за останні, принаймні, три роки хтось бачив чи чув про рішення виконкому, а чи міськради щодо вжиття заходів з належного утримання і експлуатації полігону та чи відчув на собі покращення ситуації? Наразі маємо швидке переповнення існуючого звалища внаслідок великого об’єму і малої щільності розміщуваних відходів, виділення неприємного запаху, розкидання відходів вітром, горіння звалища. Вірогідні безконтрольне утворення метану, зараження підземних вод продуктами вилуговування. При накопиченні звалищного газу можуть формуватися вибухо-пожежонебезпечні умови як на полігоні ТПВ, так і в будівлях і спорудах, розташованих поблизу. Накопичення газу в тілі звалища часто може викликати самозагоряння відходів. Процес горіння супроводжується утворенням токсичних речовин, зокрема, діоксину.

Мабуть, для міської влади проблеми в цьому питанні немає, а неодноразові скарги каховчан та мешканців району – просто пуста безпідставна балаканина?

9 жовтня цього року, проїжджаючи повз територію, де розміщено полігон відходів, я побачив як місцями палало полум’я та відчув різкий сморід, вся територія була в їдкому диму, який за напрямком вітру йшов у бік села Роздольне. Але дивина – працівник звалища спокійно ходив територією, навіть не намагався викликати пожежних. А під час бесіди він незворушно підтвердив, що таке явище спостерігається постійно і нічого дивного в цьому немає, бо це ж сміття, а воно має властивість горіти.

Чомусь закралася думка: а чи «під шумок» самозагоряння не отримав працівник звалища вказівку «згори» палити сміття, аби вивільнити місце для нових тон відходів? Кому вигідна така «економія» і хто на ній заробляє?

Відповідно до Закону України «Про відходи» люди мають право на безпечні для їх життя та здоров’я умови при здійсненні операцій щодо поводження з відходами; одержання в установленому порядку повної та достовірної інформації про безпеку об’єктів поводження з відходами; участь в обговоренні питань, пов’язаних із розміщенням, проектуванням, спорудженням та експлуатацією об’єктів поводження з відходами тощо. Виконання вимог законодавства про відходи, здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території – повноваження органів місцевого самоврядування, тобто, Каховської міської ради.

Саме тому прямо з місця події я звернувся до депутатського корпусу міста та міського голови з відеозверненням, яке розмістив в соціальних мережах. Пересічні каховчани долучились до теми обговорення неналежного утримання сміттєзвалища, та жодного коментаря очільників міста та депутатів не було. Тому офіційно звернувся з запитами.

У міської ради та КП «КТП», у віданні якого перебуває сміттєзвалище, просив, зокрема, надати завірені копії документів, які підтверджують створення системи моніторингу та заходів екологічної безпеки, які спрямовані на захист нормального стану повітря, ґрунту та підземних вод; дослідження проб повітря протягом 2018 р.; що власник полігону побутових відходів забезпечив проведення контролю за станом атмосферного повітря на межі санітарно-захисної зони та на виробничій території атестованою лабораторією; дослідження протягом 2015-2018 рр. ґрунту на території полігону ТПВ та у межах санітарно-захисної зони; належну роботу систем вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату; наявність інструкції про заходи пожежної безпеки на Каховському полігоні ТПВ; створення системи вилучення та знешкодження біогазу, який утворюється в тілі полігону унаслідок біохімічних процесів тощо. Усі запитання поставлені виключно в межах вимог Правил експлуатації полігонів побутових відходів.

Яким чином відреагують адресати звернень – подивимось. Поки відповідей немає.

Та про наявність порушень вимог Закону «Про відходи» можна говорити і без запитів та відповідей на них. Так, з 1 січня 2018 року набрав чинності пункт «і» ст. 32 Закону України «Про відходи», згідно із змінами, органам місцевого самоврядування заборонено захоронення неперероблених побутових відходів на полігонах. Місто повинно забезпечити сортування сміття за видами для переробки та утилізації. Але міська влада не вжила заходів щодо роздільного збору сміття.

Те, що проблема полігонів ТПВ/сміттєзвалищ не є лише проблемою Каховки, і виникла не сьогодні – я добре усвідомлюю. Але ж треба намагатись мінімізувати негативні наслідки експлуатації місць захоронення побутових відходів! І якщо «поганцями» були «папєрєднікі», то чим кращі нинішні керманичі, які тільки погіршують ситуацію?

Прошу міського голову та депутатський корпус усвідомити, що сьогодні за неналежний стан сміттєзвалищ відповідні органи мають право виписати припис, притягнути до адмінвідповідальності, розрахувати збитки. Але якщо з часом ситуація не змінюватиметься, можуть діяти вимушені заходи – закриття сміттєзвалища. Тож, через бездіяльність депутатів та керманичів міста може повторитися львівський варіант – закриття полігону ТПВ.

Ставлю до відома керівництво міста і депкорпус (бо вони навряд чи взагалі цікавились цією темою), що 18,34 га земель, які розташовані на території Любимівської та Малокаховської сільрад, передані для розміщення сміттєзвалища в оренду Каховській міській раді 15 грудня 2006 року строком на 15 років – тобто, уже в грудні 2021 р. строк дії договору закінчується. Нині діючий договір визначає, що орендодавець має право вимагати від орендаря забезпечення екологічної безпеки землекористування шляхом дотримання вимог земельного і природоохоронного законодавства, державних і місцевих стандартів, норм і правил. Міська рада, як орендар, зобов’язана дотримуватись вимог земельного і природоохоронного законодавства, державних і місцевих стандартів, норм і правил. Невиконання обов’язків за договором, пошкодження орендованої земельної ділянки є підставою для розірвання цього договору.

Чи не стане неналежне утримання сміттєзвалища орендарем, міською радою, підставою для дострокового розірвання договору оренди, або відмовою орендодавця укласти договір оренди на новий строк і чи загалом залишиться місто з полігоном ТПВ/сміттєзвалищем – залежить сьогодні саме від міської ради. Прикро, що нинішнє керівництво міста цього не розуміє, чи просто не хоче розуміти, а тим більше щось робити у цьому напрямку. Прикро, що так звана «опозиція» депутатського корпусу, вирішуючи свої особисті питання в мерії, так загралась з провладною частиною, що геть забулася про гасла, з якими йшла на вибори, про обіцянки, що давали виборцям. Прикро, що за таких обставин міські керманичі разом з депутатами міської ради можуть докеруватися до львівського варіанту…

Олександр Бойко, депутат Каховської районної ради, мешканець міста.

Дякуємо за відгук! Ми цінуємо вашу думку!

Pin It on Pinterest