Дострокове припинення повноважень міського голови Андрія Дяченко: підстави і наслідки

Французький філософ-просвітник Жан-Жак Руссо ще в XXVIII столітті зазначав: «Ніхто і ні за яку ціну не може бути звільненим від закону в освіченій державі».
Вважаю, що в першу чергу не має права нехтувати вимогами законодавства і принципами законності наділений владою посадовець. Та, на жаль, відверте порушення закону стало досить розповсюдженим явищем серед владних осіб нашого невеличкого міста.

Органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України – ці положення Основного закону, Законів «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про службу в органах місцевого самоврядування» вже стали майже мантрою у вустах посадовців, але лише як набір слів, а не формула шанування і безумовного дотримання.

А.Дяченко, як міський голова, є головною посадовою особою територіальної громади міста, а, отже, саме він, в першу чергу, не має права бути звільненим від закону, повинен бути взірцем дотримання законності і забезпечувати дотримання законів на території міста. Порушення ж головним посадовцем міста вимог Конституції, законів України, прав і свобод громадян, не здійснення наданих йому повноважень є підставою для відповідальності, визначеної законом.

За час своєї каденції А.Дяченко допустив неодноразові, системні порушення вимог законодавства і ці порушення мають конкретно визначений юридичний характер та встановлені щонайменше дев’ятьма рішеннями суду.

Так, встановленими в судовому порядку фактами є умисне порушення А.Дяченком вимог антикорупційного законодавства (неповідомлення ним у встановлених законом випадках та порядку про наявність реального конфлікту інтересів, вчинення дій чи прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів), трудових прав і свобод громадян, втручання в діяльність не підпорядкованого йому колегіального органу – ради підприємців, обмеження депутатів міської ради у здійсненні ними своїх повноважень та ін. Неправомірні розпорядження А.Дяченка потягли і матеріальні збитки для бюджету громади і комунального підприємства міста на досить солідну суму.

Нездійснення наданих законом міському голові повноважень призвели до порушень законодавства про захист економічної конкуренції, до порушення земельних прав громадян. «Доклав свою руку» Дяченко і до втрати бюджетом міста майже 2,6 млн. грн. – за понад три роки своєї каденції він навіть не намагався вжити заходів до повернення майнових активів, що були виведені з володіння КП «Наш дім» та не ставив на розгляд питання про надання грошових коштів для задоволення вимог кредитора – Каховської ОДПІ. Як наслідок – нові вимоги кредиторів і збільшення боргів на мільйонні суми. Та й чи замислювався керманич міста, що борги тільки зростатимуть, а, отже, і витрати бюджету!

Відсутня стабільність позиції міського голови і з питання повноважень органів виконавчої влади щодо видачі паспортів прив’язки розміщення тимчасових споруд: одному замовнику паспорт прив’язки видається на підставі рішення виконавчого комітету, іншому – без рішення цього колегіального органу.

Чого тільки вартує ситуація з тимчасовими спорудами по вул.Мелітопольська,194! Паспорт прив’язки виданий без рішення виконкому. За зверненням мешканців міста створена радою депутатська комісія виявила порушення законодавства і рекомендувала виконкому анулювати паспорт прив’язки тимчасових споруд (ТС), а міському голові звернутися до господарського суду з позовом про звільнення самовільно зайнятої «Каховським АТП-16506» земельної ділянки. Такі висновки підтримала депутатська більшість, міський голова також на сесії міської ради голосував «за». Але потім своїм розпорядженням зупинив дію рішення, яке сам же ж своїм голосуванням і підтримав! Нестабільність і непослідовність рішень, дій міського голови іноді просто вражає. На жаль, слід зробити висновок, що права і інтереси мешканців 175-квартирного будинку, а це понад 330 жителів, вартують для міського голови менше, аніж інтереси юридичної особи – замовника розміщення ТС. Хоча за логікою саме міський голова мав би захищати інтереси каховчан. Та протистояння міський голова – жителі будинку триває вже майже 5 місяців!

Мешканці будинку №194 по Мелітопольській були вимушені відстоювати свої права шляхом подачі звернень до поліції, прокуратури, обласної державної адміністрації, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, на урядову «гарячу лінію», Президенту України та ін., а також через засоби масової інформації. Враховуючи суспільний резонанс від неправомірного дозволу на розміщення ТС (а по факту, як зазначають каховчани, самовільного будівництва зупиночного комплексу) під вікнами будинку та самовільного зайняття земельної ділянки замовником ТОВ «Каховське АТП-16506», в місті та області висвітлення цього питання було здійснено на каналах обласного радіо та телебачення «Скіфія», а також на Всеукраїнському телеканалі «Інтер».

Чи законні дії міського голови з питання тимчасової споруди по Мелітопольській? У всякому випадку, на звернення мешканців будинку Управління ДАБІ України в Херсонській області повідомило, що за результатами позапланової перевірки встановлено: паспорт прив’язки ТС по вул.Мелітопольській,194 оформлений з порушенням вимог містобудівного законодавства і головним інспектором будівельного нагляду прийнято рішення про зупинення дії паспорта прив’язки ТС від 23.08.2018р. № 21/2018. Керівнику відділу містобудування та архітектури міської ради (головному архітектору С.Джепаровій) виданий обов’язковий для виконання припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності у строк до 1.03.2019 р. У разі невиконання вимог припису у встановлений строк дія паспорту прив’язки ТС буде скасована.

Всі каховчани добре пам’ятають і ситуацію з відключенням газопостачання у 5-ти багатоповерхівках (а це мешканці 670 квартир) в житловому масиві «Свєтлово» на почату травня минулого року, що тривало понад 4 дні. Не на жарт розлючені мешканці, позбавлені можливості приготувати їжу, зморені відсутністю гарячої води, проводили масові збори біля будинків, блокували службові автівки «газовиків», зверталися до всіх можливих представників влади, на «гарячі лінії» ОДА та уряду, бо не мали захисту на місцевому рівні – міський голова відмовився навіть втручатися у цю проблему. Питання було вирішено, та не завдячуючи А.Дяченку, а завдяки активним каховчанам і самим мешканцям багатоповерхівок.

А чи вжив будь-яких заходів задля захисту інтересів мешканців міста А.Дяченко з питання вручення «Херсонгазом» «листів щастя» від монополіста щодо нарахування абонентам, які не мають лічильника, додаткової плати за газ за період 2014-2015 р.р.?  Питання стосувалося сотень і сотень каховчан, але міський голова і тут самоусунувся від вирішення проблеми. А чи остаточно вирішено питання про будівництво житлового будинку, на відстані усього кілька метрів від стін двох багатоповерхівок по Великій Куликовській в центрі міста? А як керманич Каховки вирішив (чи пропонує вирішити) питання з безпритульними собаками? Яким чином приймаються рішення по підвищенню тарифів на автобусні перевезення по місту? Що з тарифами (до речі, майже самими високими в Україні!) на тепло? А яка кількість бюджетних коштів витрачена на закордонні безрезультатні для громади відрядження міського голови? Чому головний керманич міста неодноразово фактично перешкоджає членам громади в доступі до публічної інформації про діяльність виконавчих органів ради, що так ретельно приховує? Чому місто лихоманить від постійного протистояння міського голови з депутатським корпусом? Та й взагалі чи має міський голова якесь власне бачення, стратегію розвитку міста? У всякому випадку на сайті міської ради в графі «Головна. Стратегія розвитку» – біле, не заповнене поле, лише сиротливо зазначена дата – 27.03.15…

І, на жаль, це зовсім невеликий перелік міських проблем, які протягом трьох років своєї каденції А.Дяченко не спромігся вирішити чи навіть розпочати вирішувати. Зате штат виконкому, порівняно з початком 2016 р., зріс на 19 осіб!

Та й каховчани стали останніми роками просто таки «зірками» всеукраїнських телевізійних каналів! Аби ж то завдячуючи досягненням, а так «прославляється» наше місто на всю Україну лише негативом, бо нормального керівництва в Каховці нема.

«Немає нічого небезпечнішого за владу в невмілих руках» (Жан-Жак Руссо). То ж наше місто при А.Дяченку в небезпеці?

Порушення міським головою Конституції або законів України, прав і свобод громадян, не забезпечення здійснення наданих йому повноважень – окремо визначена в законі підстава для дострокового припинення повноважень міського голови.

Депутати Каховської міської ради скористалися своїм правом, передбаченим законами про статус депутатів місцевих рад, про місцеве самоврядування і Регламентом ради – підготували проект рішення про дострокове припинення повноважень міського голови А.А.Дяченка. Проект розміщено на сайті міськради, в ньому наявне посилання на 6 рішень суду, якими підтверджено порушення А.Дяченком законів, прав і свобод громадян, незабезпечення наданих йому повноважень. Хоча за фактом таких рішень за каденцію мера більше і вони набрали чинності, хоч більшість з них і оскаржувалися міським головою до апеляційної інстанції, а то й до Верховного Суду України. Однак рішення, що оскаржувалися, «успішно» програні міським головою (а чи його юридичним відділом), зайвий раз підтвердивши цим не тільки неправомірність дій мера, встановлених судами першої інстанції, а й некомпетентність його команди, зокрема начальника юрвідділу. До речі, на сайті на депутатський проект розміщено і зауваження начальника юридичного відділу Л.Чиркіної, які свідчать, що юристу і заперечити по факту нічого – тексту багато та по суті не спростовано нічогісінько із викладеного у згаданому вище проекті рішення…

Що ж буде, коли депутати 2/3 голосів від загального складу ради при таємному голосуванні (що визначено законом) проголосують за дострокове припинення повноважень міського голови?

Повноваження міського голови припиняються достроково, а відповідна особа звільняється з посади з дня прийняття відповідною радою рішення про дострокове припинення повноважень – так приписує закон. Місто без керівництва при цьому не залишиться: повноваження міського голови тимчасово здійснюватиме секретар ради з моменту дострокового припинення повноважень міського голови і до моменту початку повноважень міського голови, обраного на позачергових виборах відповідно до закону, або до дня відкриття першої сесії відповідної міської ради, обраної на чергових місцевих виборах. Усі виконавчі органи ради працюватимуть у звичайному режимі і виконуватимуть свої функції!

Такі можливі наслідки для міських голів, які порушують закон. Ніхто і ні за яку ціну не може бути звільненим від закону.

Олександр Бойко, каховчанин, депутат Каховської районної ради, юрист за фахом.

Дякуємо за відгук! Ми цінуємо вашу думку!

Pin It on Pinterest