Про реформу, навчальний рік, що минув і плани освіти міста…

Нова українська школа (НУШ) – це ключова реформа, ініційована Міністерством освіти і науки. Її головна мета – створити сучасну школу, у якій буде приємно навчатись, яка даватиме учням не тільки знання, а й вміння застосовувати їх у житті.
Про підсумки 2018-2019 навчального року, оцінки та плани на новий навчальний рік – вже традиційно розповів у інтерв’ю «Каховській зорі» начальник управління освіти Каховської міської ради Михайло Гончар.

– Михайле Васильовичу, що скажете про впровадження НУШ у каховських школах? Що вона дала?

­ Нова українська школа – це те, про що ми давно говорили і мріяли, про що вболівали і освітяни, і батьки. Що вона нам дала? По­перше, чітке розуміння того, якою має бути сучасна школа і сучасний випускник, вже маємо перший стандарт початкової освіти. По­друге, що досить важливо, вперше за багато років ми відчули, що держава інвестує в розвиток шкіл. Адже талановитий вчитель може результативно працювати за будь­яких умов, а ось настрій дитини повинен бути позитивним, саме для цього дуже важливим є зовнішній вигляд, атмосфера місця, де дитина проводить значну частину своїх юних років. Вже другий рік поспіль здійснюється підготовка вчителя за новою методикою, його дидактичне забезпечення і, як вже говорилося, атмосфера.

– А як же із створенням позитивного настрою, відповідної атмосфери? Звідки кошти на їх створення?

­ Створення атмосфери – є результатом роботи міської влади та депутатського корпусу. Не кожна громада може похвалитися такою одностайністю, таким розумінням проблеми. Так, завдяки виділеним коштам із міського бюджету минулого року вдалося відремонтувати приміщення 1­х класів у ЗОШ № 2, 4, 5, 6 та гімназії. На це було витрачено 4 млн. 700 тис. грн. Не вистачило фінансування на ремонт ЗОШ №1 та №3. У цьому році вже виділено 2 млн. грн. і перше, що плануємо зробити на ці кошти – відремонтувати перші класи шкіл № 1 та №3. Після аналізу перевиконання міського бюджету за перше півріччя сподіваємося, що міська рада виділить кошти на ремонт приміщень в інших школах. І первачків каховських шкіл зустрінуть затишні, нові класні кімнати. За родом діяльності мені доводиться бувати у закладах освіти за кордоном. Є з чим порівнювати, є до чого прагнути. Прагну, щоб і вчителі мали можливість побачити як організована освіта за кордоном. У вересні запланована поїздка каховських вчителів до Польщі, до нашого міста­побратима Олесниця. Це можливість для розширення світогляду вчителя, як може бути по іншому, якою може і повинна бути атмосфера у класі, як може виглядати клас без великих фінансових затрат, завдяки ентузіазму, креативним ідеям, ініціативі. У нас є позитивні результати, але це все відбувається повільно, а хочеться швидше, бо діти не можуть чекати, коли ж ми створимо належні умови.

– Деякі вчителі­практики вважають, що НУШ стартувала дуже стрімко. Ваша думка з цього приводу?

Вони праві. Але освітяни чудово пам’ятають скільки спроб реформ освіти було з 1991 року. По суті, з мого досвіду, я працюю в освіті з 2003 року, була лише одна успішна реформа – це введення ЗНО. Всі останні намагання, або були знищені під корінь, або скасовані з приходом нової влади. Тому я розумію політику Міністра освіти Л. Гриневич – немає часу на розкачку, вона запровадила цю модель і її вже не можна буде згорнути. Реформа НУШ розрахована на роки, адже неможливо швидко змінити освітню традицію, що панувала в Україні протягом десятків років. Проте зміни вже розпочалися, і ми робимо все, аби сприяти активному розвитку освітньої галузі міста.12­річна освіта – це не забаганка, а необхідність. Радянська освіта гарна, але вона брала обсягом знань. А за останній час об’єм знань збільшується у прогресії. Наше ж завдання – не обсяг знань, а уміння ними користуватися. Оцінка – правильна реформа чи ні – буде потім. А зараз є чітке розуміння, що робити, і політична воля змінювати.

– Яка роль вчителя в Новій українській школі? І все ж як йдуть справи в каховських школах? Підготовка до нового навчального року, яка кількість першокласників?

У 21 сторіччі вчитель перестав бути єдиним джерелом знань, отже він має опанувати нову роль, має перетворитися на помічника дитини, який супроводжує її у процесі пізнання і досліджує світ разом з нею. Тож вчителі разом з батьками мають спільну мету – виховати щасливу, успішну дитину. А кількість дітей у нас збільшується: минулого року було 19 перших класів (478 учнів), у новому навчальному році – 17 класів, але 495 учнів.

НУШ спонукала інвестувати в наші школи, в оновлення матеріальної бази, а це, скажу вам, дороге задоволення. Минулого року все відбувалося із запізненням: гроші на парти та обладнання надійшли тільки в червні, потім поки тендери, поки вирішувалися організаційні питання, тож все отримали лише у грудні. З цього приводу було багато нарікань батьків. Цього року, ми вже провели тендер і на сьогоднішній день 495 парт завезені до наших шкіл. Зараз  закуповуємо засоби навчання, зокрема ноутбуки, телевізори тощо.

Крім поточних речей, скажімо, ремонту дахів, каналізацій, останнім часом сформувалося ряд основних напрямків. Перший – маємо закінчити установку вікон в усіх школах, позашкільних закладах. У дитсадках це вже зробили, залишилися технічні приміщення. ЗОШ № 2, 3, 4 – завершено, а ось школи № 1, 5, 6 поки зі старими вікнами, немає коштів (депутати міської ради розставили пріоритети по­іншому). Другий напрям – спортивні об’єкти. За останній рік були відремонтовані спортивні зали ЗОШ № 1, 2, 3; проведено капітальний ремонт футбольного майданчика ЗОШ № 5; у 4­й школі збудували новий футбольний майданчик; у 6­ій – тренажерний комплекс та дитячий ігровий майданчик. У ДЮСШ встановили тренажерний комплекс, за що дуже вдячні Каховській філії АТ «Cargill».

У ЗОШ №1 триває будівництво комплексного об’єкту, на який вже є субвенція з державного бюджету та співфінансування міського бюджету (1,5 млн. грн.): одна частина комплексу – футбольне поле, а за рік друга частина – баскетбольно­волейбольне поле.

У найближчих планах привести до ладу ДЮСШ, який потребує капітального ремонту. Це широкомасштабний, довготривалий проект. Хочемо підійти комплексно: ремонт спортивної зали з відновленням вентиляції; утеплення будівлі; будівництво індивідуальної котельні.

І ще гімназія – проект дуже дорогий. За дорученням виконкому міськради ми готуємо проектну документацію на будівництво нової спортивної зали, згідно державного стандарту. Звичайно, це буде не так скоро, як би хотілося, але є сподівання на допомогу держави.

Третій напрям – поступове переведення закладів на автономне опалення, враховуючи, що наше місто хоче відмовитися від централізованого.

Вже виготовлено проектно­кошторисну документацію на облаштування котельні дитсадка «Веселка». Зараз проектанти працюють над варіантами опалення дитсадків «Горобинка» і «Берізка», а також шостої школи.

Четвертий великий напрямок – утеплення дитячих садків.

Ми розпочали цю роботу ще минулого року, але через бюрократичні процедури ремонтні роботи будуть здійснені тільки цього року. За кошти державного фонду регіонального розвитку і співфінансування з міського бюджету (6,5 млн. грн.) утеплимо дитсадки «Казка» і «Берізка», а за кошти обласного і міського бюджетів (2 млн. грн.) – дитсадок «Оленка». Все це господарські питання, які є дуже важливими. Але пріоритетом, звичайно, є навчання та виховання дітей.

У нас один з найвищих в області показник здачі ЗНО – 96­98 %. Це показник рівня викладацької діяльності педагогів каховських шкіл та талановитих дітей. Вже зараз ми готуємося до майбутніх змін в ЗНО – введення обов’язкового складання іноземної мови. Для того, щоб покращити умови вивчення іноземної мови, ми розпочали облаштовувати у школах лінгафонні кабінети. Тут нам неоціненну підтримку надала Каховська філія компанії «Cargill» ­ вони придбали перший комплект обладнання для гімназії. Зараз за кошти міського бюджету ми закуповуємо такий же комплект для СЗОШ № 2, і такий клас буде у кожній школі. Користуючись нагодою, хочу подякувати компанії «Cargill» та її колективу за постійну підтримку наших освітніх ініціатив – ви найкращі наші соціальні партнери!

Як і минулі роки за кошти міського бюджету, додатково, докуповуємо підручники, щоб кожен учень мав необхідний комплект, адже держава дає підручники на минулорічну кількість дітей, що не відповідає реаліям сьогодення. Тому батькам не потрібно нічого докуповувати.

– Михайле Васильовичу, інклюзія в Каховці розвивається досить впевнено, що скажете з цього приводу? 

­ Інклюзивна освіта – це відповідь на виклики нашого суспільства. З року в рік все більше стає дітей, які потребують додаткової уваги і допомоги для інтеграції в освітнє середовище дитсадка чи школи. І цього давно чекали батьки. Минулого року ми відкрили міський інклюзивно­ресурсний центр (поки що він тимчасово розміщується у Центрі дитячої творчості). Сьогодні в ньому працюють: психологи, логопеди, дефектологи. У перспективі плануємо відкрити кабінет лікувальної фізкультури. Те, що ми тільки впроваджуємо, в країнах ЄС вже давно успішно працює. До речі, під час поїздки у Польщу, наші освітяни матимуть можливість познайомитися із організацією інклюзії у польських школах. Адже кожен вчитель повинен мати практику такої роботи: сьогодні в класі немає такої дитини, а завтра – буде. Школа змінюється, і вчителі повинні змінюватися.Сьогодні в місті проживає понад 300 дітей, які потребують додаткової допомоги спеціалістів, і лише 24 дитини перебувають в освітньому середовищі школи чи дитсадка (в школах – 12, у садочках – 12 дітей). На перший погляд – це небагато, але два роки тому не було жодної дитини. Починали з 3­ї школи, тепер інклюзивні класи є в ЗОШ № 4 та №5. Одна з важливих проблем нашого суспільства – це стереотипи. Більшість батьків не бажають визнавати, що їх дитина потребує корекції чи допомоги фахівця. Доводиться пояснювати і переконувати.

Додатково, цього року на базі ЗОШ №3 ми відкриємо ресурсну кімнату, де діти з особливими потребами матимуть можливість перебувати під наглядом фахівців, вчити уроки, гратися, адаптуватись до життя. Для створення такої кімнати, її облаштування, з державного бюджету виділено майже 350 тис. грн.

– Чи змінилися правила прийому до перших класів? Що скажете з приводу електронної черги?

­ Правила прийому до перших класів не змінилися. На сьогоднішній день електронна черга жодним нормативним актом не закріплена. Це є виключно ініціатива Міністерства освіти, яка, наче б то, має щось спростити батькам. Можливо це так і є в Києві, але для Каховки – не актуально. Документи необхідно подавати до школи і вони повинні відповідати певним вимогам (місце реєстрації, наявність висновку лікаря, щеплень тощо). Маємо достатньо місць для усіх дітей у перші класи. Більш того, ми запрошуємо дітей із сільської місцевості, адже держава проголосила політику «гроші «ходять» за дитиною». Тож ми запрошуємо на навчання дітей із Любимівки, Коробків, Малокаховки, Роздольного, оскільки для міста це вигідно, адже чим більше дітей буде навчатися – тим більше держава буде інвестувати у наші школи.

А ось стосовно дитячих садочків ситуація зовсім інша – вони повністю знаходяться на утриманні міської ради. Рішенням виконкому батьки сплачують за харчування дітей 50%, інші 50 – міська влада. Отож, якщо діти із сільської місцевості йдуть у міські садочки, то сільські ради повинні вносити свою частку у розвиток садочка, компенсуючи оці 50% за харчування. Наприклад, з Любимівської громади минулого року каховські садочки «Веселка», «Іскорка» та «Берізка» відвідувало 80 дітей, цього – 60. І тут ми знайшли спільне розуміння ситуації з селищним головою С. Коноваловим і депутатами селищної ради, за що їм дуже вдячний. А із Малокаховською громадою непорозуміння продовжуються, бо сільський голова В.Лукашенко ігнорує інтереси сельчан, і відмовляється компенсувати вартість харчування 25 малокаховських дітей. Тож малокаховчани мають самотужки сплачувати 100% за харчування.

– Що є цікавого стосовно позашкілля?

– Каховка не економить на позашкіллі. Ми не закрили жодного гуртка, а тільки збільшуємо їх кількість, і це дуже важливо. Моя особиста позиція – чим більше у нас буде гуртків, тим менше дітей снуватиме без діла по вулиці. Зараз маємо показник охоплення гуртковою роботою – 65-70 відсотків. Прагнемо, щоб були максимально безкоштовними, але, на жаль, 100% безкоштовно не отримується. Наприклад, у ЦДТ діти займаються безкоштовно, а ось для пошиття концертних костюмів доводиться залучати батьків, спонсорів. А взагалі, я противник будь-яких зборів коштів. Разом з тим, не можу заборонити батькам робити свої школи кращими. Так, бувають ситуації (це стосується садочків), коли не вистачає виділених коштів на миючі засоби, тож звертаємося за допомогою до батьків, але не за коштами, а за матеріалами.

Зараз у школах ідуть підготовки до випускних вечорів. Я закликаю батьків випускних класів: давайте не будемо займатися дурницями і збирати кошти на подарунки вчителям. Наші вчителі самодостатні люди і найбільша їхня нагорода – це діти, які стали справжніми людьми, громадянами своєї країни. Випускні – невиправдані витрати коштів. Задумайтеся над цим!

– Багатьох батьків цікавить  анонсована участь каховських шкіл у проекті переможця кулінарного шоу «Майстер шеф» Євгенія Клопотенка, який розробив нове меню для шкільних їдалень. На якому етапі знаходиться зараз цей експеримент?

– Так, школи № 3, 4 та гімназія зголосилися взяти участь у експерименті, підготували перспективне меню. Та районна Держпродспоживслужба відхилила ці пропозиції, поставивши під сумнів відповідність рецептурної книги Клопотенка різним нормативним документам та виставивши додаткові умови щодо облаштування шкільних їдалень. Сьогодні ми продовжуємо діалог зі службою та шукаємо спільну мову,адже за цією рецептурною книгою вже працює багато громад країни, які хочуть змін у харчуванні дітей (наприклад, Бориспіль, Тернопіль). Значить там змогли? Чи ми не в одній країні живемо?

– Михайле Васильовичу, останнім часом ходять чутки щодо реформування дитячого будинку «Радість»? Чи це питання не у Вашій компетенції? 

– Це питання не в компетенції Каховської міської ради, але ми ним переймаємося. У 2005 році міська рада передала обласній раді частину будівлі дитсадка «Казка»для створення дитячого будинку «Радість», на той час це було актуально. Сьогодні, у світлі реформування інтернатних закладів, де перебувають діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування, ця актуальність зникає, оскільки основний державний пріоритет – це влаштування дітей у родини. У 2017 році в обласній раді виникла ідея розформувати дитячий будинок «Радість» та підпорядкувати його Таврійському інтернату. Влада міста виступила категорично проти цього, оскільки зазначена будівля – це майно каховської громади, а тому, у разі ліквідації «Радості», воно має повернутися у власність міста. Така позиція з даного питання задекларована рішенням міської ради і ми її дотримуємось.

– Як будуть працювати дитсадки влітку?

– Влітку в дитсадках будуть працювати чергові групи, так що всіх дітей, які не поїдуть у гості до бабусь/дідусів, або у відпустку з батьками – ласкаво просимо, місць усім вистачить. У зв’язку з проведенням ремонту кухні на червень-липень ми припиняємо роботу дитсадка «Джерельце». У липні-серпні не працюватиме дитсадок «Оленка» – там будуть проводитись роботи з утеплення будівлі. На цей час вихованці обох дитсадків можуть відвідувати дитсадки «Сонечко» та «Казка», без будь-яких додаткових умов.

– Дякуємо за інтерв’ю! Успішного здійснення всіх планів!

Спілкувалась Олена ЯХНО.

Дякуємо за відгук! Ми цінуємо вашу думку!

Pin It on Pinterest