НА ЩО ТА ЯК ЖИВУТЬ ФЕЛЬДШЕРИ ЕКСТРЕНОЇ ДОПОМОГИ

Всіх співробітників екстреної допомоги часто узагальнено називають лікарями, при цьому більшість з них — фельдшери. Вони мають середню медичну освіту, можуть ставити діагнози і проводити лікувальні процедури. В той же час, різниця між лікарем і фельдшером у швидкій — мінімальна. Лікар одразу може проводити більше процедур, хоча людина, яка два-­три роки відпрацює фельдшером, також з легкістю їх осилить.

Зараз у штаті Каховської станції екстреної (швидкої) допомоги знаходиться 43 працівники, які обслуговують діяльність 4-х бригад, що постійно знаходяться на варті: однієї лікарської та трьох фельдшерських. Складність викликів і кого відправляти, лікарів чи фельдшерів, визначають диспетчери. У всіх інших випадках відправляється найближча до місця виклику бригада. Автопарк швидкої складається з 3-х «Пежо» (один переданий нещодавно по президентській програмі), одного «УАЗу» та одного резервного авто, щоб не чекати ремонту на випадок, якщо щось зламається.
— Ми завжди на «передовій». Щоб не відбувалося раптового з людиною, всі спочатку йдуть до нас, мало хто їде в поліклініку одразу. Ми завжди готові: падіння, ДТП, температура і т. д. — всі звертаються спочатку на «103», — розповідає працівник екстреної допомоги.

Поки існує облік —  буде паперова робота, навіть у 2019 році
У екстреній допомозі завжди багато бюрократичної роботи, яку ніхто крім лікарів та перевіряючих органів не бачить. Ведеться одразу декілька журналів обліку: медикаменти треба отримати, поставити на облік, потім списати. Більш того, в останні роки роботи стало більше. Збільшилась відповідальність. Якщо порівнювати з радянськими часами — то в рази. Кошти держави — це відповідальність.

Статистика викликів. Який відсоток викликів швидкої необґрунтований?
Необґрунтованими виклики називати не можна. Існують виклики екстрені та неекстрені, так що на інфаркт бригада їде в першу чергу, а до когось з нежиттю — вже потім. Людей, що погано розуміють, коли треба звертатися за невідкладною допомогою — багато. Першопричина в тому, що нема ніякої освіти, ніхто просто не вкладає гроші в те, щоб пояснити людям, що ми не повинні викликати «швидку», якщо у тебе, грубо кажучи, щось зачесалося. Звичайно, ще на стадії дзвінка це намагаються «відсівати», але не завжди виходить. Дзвонить пацієнт і каже: «Щось болить у лопатці», а це може бути інфаркт. Лікарі приїжджають і з’ясовується, що він щось важке підняв, і в цей момент щось укололо. Звичайно, буває і таке, що людина звертається через дурниці, а виявляється щось більш серйозне, але це скоріше виняток із правил.

За добу в середньому 30–40 викликів, за місяць — 1100
На жаль, більшу частину складають саме не екстрені виклики, це те, що повинні обслуговувати центри первинної медико-­санітарної допомоги. За новою реформою при них повинна працювати своя «швидка», такі ж машини як у станції екстреної допомоги, але працюють вони при «температурі», «гіпертонічних кризах» і т. д.

Лише тільки по гіпертонічних кризах у «швидкої» більше 300 виїздів у місяць, а якщо додати гострі респіраторні захворювання, температуру, то більшість складуть саме не екстрені виклики. Це проблема не лише нашого району, таке спостерігається по всій країні. Але реформа в процесі впровадження, тож є надія на покращення. В той же час, ніхто не припиняє виїжджати на ці виклики, лікарі продовжують їх обслуговувати. Відмовити не можна, але за нормативами, дозволяється доїжджати протягом однієї години.

За статистикою 96% викликів обслуговуються протягом 10 хвилин
У людей закореніла думка про те, що «швидка» може запізнитися, в той же час у Каховці вона зараз прибуває навіть швидше, ніж в Європі. Згідно статистики, 96% викликів по місту обслуговуються за 10 хвилин, 4% з незначним запізненням. В основному мова йде про час пік, коли немає вільних бригад. У селах статистика гірша через те, що до крайньої точки — 50–60 км, які за 20 хвилин подолати фізично не можливо. Найближчим часом у Зеленому Поді відкриють новий пункт швидкої допомоги, який поліпшить цю статистику. Там закінчився ремонт, знайдено вже фельдшерів, виділяють автомобіль, в перших числах серпня пункт відкриють.

З 2016 року служба працює за новою технологією, на спеціальну програму у смартфон присилають інформацію про виклик та його причину. За автівкою слідкує трекер, і всі знають куди, навіщо бригада поїхала і з якою швидкістю. Зараз диспетчери в Херсоні не відмовляють нікому, в той же час місцеві диспетчери могли порадити звернутися в лікарню, знали «постійних хворих», могли щось порадити фельдшерам.
Зараз дзвінок на 103 — це 100% виїзд на виклик.

Напади та неадекватні «пацієнти» трапляються частіше ніж хотілося б
Неприємні випадки трапляються, причому до них ніколи не можна бути готовим. Щоб зрозуміти до чого може доходити приведемо лише один приклад. Кілька років тому, звичайний виклик, стандартна ситуація, бригада фельдшерів приїжджає за адресою, де їх зустрічає неадекватна людина. В ході розмови вона обливає двох фельдшерів кислотою. Вдалося зреагувати адекватно і швидко, тож всі залишились здорові. Чого не скажеш про одяг, який наскрізь «проїло» кислотою. Нерідкі і менш «гучні» випадки, як то конфлікти з ромами, з психічно хворими, п’яними громадянами. Але це трапляється не системно, хоча б краще і не траплялось взагалі.

Як часто пенсіонери розганяють нудьгу за допомогою уваги лікарів
Насправді таких випадків не так багато, але трапляються. Лікарі віддають перевагу називати такі виклики більш коректно — виїзди до «постійно хворих». Ось людині хочеться швидку і все. Це не означає, що вона не хвора. Звісно хвора, але тут треба працювати фахівцям у лікарнях, «швидка» нічим не допоможе. Втиім станція екстреної допомоги тісно співпрацює з первинною ланкою і передає інформацію про такі випадки сімейним лікарям.

Буває і таке, що людина звертається через якусь дурницю, а ти приїжджаєш і знаходиш щось більш серйозне
Це трапляється частіше ніж здається. Лікарі приїжджають на температуру, а там інфаркт; на болі в шлунку, а там — перитоніт. Людина, яка викликає — не медичний працівник і не може поставити діагноз. Більше того, через те, що люди рідше звертаються до сімейних лікарів, проходять огляди лише, якщо є направлення з роботи, то ми набагато більше стикаємося із складною патологією. Образно кажучи, раніше була диспансеризація, люди працювали на заводах, їх забов’язували перевірятися, то зараз немає ні заводів, ні культури слідкування за станом власного здоров’я.

Бувають такі випадки, що приїхавши лікарі “моляться”, аби людинУ привезти до лікарні в стабільному стані
Запущених випадків дуже багато. Згадайте, коли ви останній раз проходили флюраграфію? Приклад простий: я себе відчуваю добре, то чого перевірятися. А туберкульози, раки — тихі хвороби і проявляють себе, коли може бути вже пізно.

У викликів є сезонність
Влітку – це відпочиваючі біля водойм, мотоциклісти, водії, діти, які випадають з вікон через погано закріплені москітні сітки. Взимку — лід, аварії, застуди. Ближче до зими починаються важкі зміни, коли на бригаду припадає по 20 викликів за добу. І причина у цього одна — ГРВІ. Знову ж ніхто не дзвонить і не говорить: «Важко дихати носом, бо у мене нежить», всі скаржаться, що задихаються, а це виклик з категорії “екстрених”.
Скільки при цьому консультацій дають диспетчери, взагалі важко підрахувати.

Найскладніші виклики не обов’язково означають чиюсь смерть, скоріш — її невідворотність
— Зі смертю доводиться стикатися досить часто, і це накладає свій відбиток на світосприйняття. Тяжких випадків вистачає: одного разу взимку розбилась Газель, декілька чоловік загинуло, — розповідає працівник екстреної допомоги. — Пам’ятаю в радянські часи зійшов з рельс потяг під ст. Завітна. Було автобус розбився на шляху в Крим, тоді працювали всі бригади і з Каховки, і з Нової Каховки. Вам може здатися, що найскладніші випадки пов’язані лише з ДТП, але це далеко не так, — підкреслив лікар.

Найстрашніше — виїзди до хворих, що знаходяться в термінальній стадії хвороби. Від побаченого відчаю та відчуття неминучості смерті, стрес отримують не тільки родичі, але й вся бригада “швидкої”. Взагалі кожен день трапляється надзвичайний випадок, який накладає відбиток. Не все в руках лікарів. Буває не складний випадок, приїхав, а у хворого інфаркт, потім — раптова зупинка серця, проводиш реанімаційні дії, а вони не допомагають…

Куди дівати стрес?
Професія лікаря входить до групи ризику, де спеціалісти піддаються синдрому “вигорання”. Саме тому може здатися, що деякі лікарі циніки. Кожен день щось трапляється. Не у лікарів трапляється — у людей трапляється, а вони це переносять разом з ними. Бачиш і кинутих пенсіонерів, і деградованих наркоманів, і жінок, які намагаються накласти на себе руки через нещасливе кохання. Якщо все пропускати через себе, то просто з розуму зійдеш. Ті, хто не витримує, зазвичай, переходять в місця спокійніші. Але, як кажуть лікарі, якщо три роки відпрацював, значить, звик.

Скільки заробляють лікарі «швидкої»?
На швидкій майже ніхто не працює тільки на одну ставку, майже всі додають собі ще 50 або 25% робочого часу. Дозволяється аж до 1,5 ставки. Люди так роблять, знову ж таки, через низькі заробітки. Звичайно, важко працювати за таким графіком, але є надбавки за шкідливість.
Взагалі треба відрізняти оклад і зарплату. Наприклад, у лікаря вищої категорії, оклад — 4300 грн., у старшого фельдшера — 3400 грн. Премій немає, є надбавки. Три роки — 20%, п’ять років — 40%, більше 7 років — 60% надбавки, плюс є надбавки за особливий характер праці, але вони вже не обов’язкові і виплачуються лише при наявності коштів, що не завжди бувають у повному обсязі.

Рівень зарплатні починаючого лікаря швидкої нижчий за сімейного лікаря в чотири рази. Більше того, його зарплатня нижча від мінімальної — 3400, і йому будуть доплачувати, щоб до неї “дотягнути”. Санітар отримує приблизно теж.
Справедливість трохи розбавлена. Не в останню чергу через це спостерігається й дефіцит кадрів. Знайти водія першої, другої категорії, враховуючи вимоги “швидкої” — майже неможливо, особливо після отримання безвізу й полегшення виїзду на працю закордон.

Фельдшер обирає не подяку, а відсутність скарг
“Спасибі” лікарі чують часто, втім, не від усіх. Навіть, коли вони врятували людину, то вона їх бачить максимум 20 хвилин. “Швидка” приїхала до пацієнта, врятувала життя, відвезли його до лікарні, всі живі-­здорові і щасливі. В цій справі головне не подяки, а відсутність скарг.
Якщо людині щось не сподобається, вона обов’язково про це скаже. В цьому році у Каховській станції екстреної допомоги не розглядали жодної скарги. Диспетчерська слідкує за цим, вибірково зв’язуючись з тими, хто звертався до них та проводять опитування.

«Швидка» укомплектована всім необхідним на 100%
У станції екстреної допомоги є все — фінансування йде в повному обсязі. “Швидка” укомплектована повністю, все, що повинно бути завжди в наявності. Глобальних проблем, як, наприклад, виїзд “на серце”, а у лікарів нема що вколоти — не буває, це нонсенс. Якщо, знов таки, порівнювати з 90-ми роками, то були випадки, коли у “швидкої” не було пального. Зараз станція має навіть місячний запас медикаментів на випадок великих аварій з великою кількістю постраждалих та запас пального.

Підготував Сергій МАКОГОН.

Дякуємо за відгук! Ми цінуємо вашу думку!

Pin It on Pinterest