Чи буде у Каховці середня школа?

Нова редакція Закону України «Про загальну середню освіту», ухваленого Верховною Радою 16 січня 2020 р., передбачає зміну типів шкільних закладів, що забезпечують процес досягнення дитиною повної загальної середньої освіти. Тепер учні 1–4 класів здобуватимуть початкову освіту у початковій школі, учні 5–9 класів отримуватимуть базову освіту у гімназії, а учні 10–11(12) класи отримуватимуть повну загальну середню у ліцеї. І якщо початкова школа і гімназія може бути одним навчальним закладом, то ліцей має функціонувати тільки як окремий освітній заклад.

На думку колишнього начальника управління освіти Каховської міської ради Михайла Гончара, така структура середньої школи є викликом часу і складовим сегментом урядових реформ: «Демографічні перспективи в країні, в цілому, бажають кращого, а на селі — то й годі говорити. Створення об’єднаних громад, якраз і має вирішити одну з освітніх проблем — малокомплектність класів. Є абсурдним, коли в деяких школах у 10–11 класах, в кращому випадку, навчається до 10 учнів. Незабаром ми побачимо, як в центрах громад (як правило містах) будуть сформовані опорні ліцеї, де будуть навчатися майбутні випускники з усієї округи, а в селах залишаться початкові школи та гімназії».

Вже зараз, як гриби після дощу, загальноосвітні школи почали змінювати вивіски на ліцеї, хоча, по суті, в них нічого не змінилося: як навчались діти у 1–11 класах в одній будівлі, так і навчатимуться.

На початку літа батьки каховських школярів були збентежені різними розмовами на цю тему. Одні говорили, що їм в школі сказали, що в Каховці не передбачається створення ліцею, інші казали зворотнє: що усі старшокласники будуть навчатися в одній зі шкіл міста, але в якій саме — невідомо.

Приводом для розмов став відповідний проєкт рішення міської ради, підготовлений міським управлінням освіти. Документ передбачає, що міська рада ініціює передачу закладу загальної середньої освіти в управління Херсонській обласній раді для організації повної загальної середньої освіти. Яка саме з семи каховських шкіл мається на увазі, в документі чомусь не зазначено. Наразі, проєкт рішення перебуває у «підвішеному» стані і не вноситься на розгляд депутатів.

Михайло Гончар переконаний, що каховські чиновники «біжать поперед батька в пекло»: «Так, Закон передбачає вимогу, щоб учні 10–11(12) класів здобували повну загальну середню освіту в ліцеї, як окремому закладі освіти, але: по-перше — досі Кабінет Міністрів не затвердив положення про гімназії та ліцеї, тому ми навіть не знаємо, якими вони повинні бути за структурою та змістом; по-друге — закон передбачає перехідний період до 1 вересня 2024 року, тому необхідності поспішати та збурювати майбутніх випускників та їх батьків, як це зараз робить команда Дяченка, — жодної».

А й справді, у чому причина такого поспіху, якщо для реалізації норм закону є чотири роки? Чи має каховська освіта умови для того, щоб створити в місті ліцей, де б на високому рівні старшокласники здобували знання, а потім успішно складали зовнішнє незалежне оцінювання? Михайло Васильович впевнений, що наразі умов для створення каховського ліцею немає. «Якщо б в команді Дяченка думали головою, а не займалися постійним популізмом, то провівши SWOT‑аналіз вони б побачили купу проблемних питань, пов’язаних зі створенням ліцею — кадри, матеріальна база, логістика тощо.

По-перше — в ліцеї мають працювати кращі вчителі-­предметники, яких потрібно буде зібрати з усіх шкіл каховської громади. Може виявитись так, що якихось викладачів не буде вистачати, і потрібно буде думати, ким заповнювати ці вакансії.

По-друге — усі класи ліцею мають бути укомплектовані сучасним навчальним обладнанням. А з цим у нас величезна проблема. За моєї каденції начальника управління за кошти міського бюджету нам вдалося врешті-решт замінити майже всі старі парти та класні дошки на сучасні. Уявляєте, в деяких класних дошках вже були дірки з куряче яйце! Ми тільки декілька років тому розпочали роботу з оснащення шкіл новою технікою, бо, банально, невистачило грошей.

Завдяки меценатам, зокрема компанії «Cargill», у першій школі було відкрито суперсучасний фізико-­математичний кабінет. А такі кабінети мають бути в кожній школі! Завдяки цій же компанії, минулого року нам вдалося відкрити на базі гімназії перший лінгафонний кабінет з вивчення іноземних мов, а за кошти міського бюджету такі ж кабінети були відкриті у другій і третій школах; інші школи перебувають в очікуванні. Я вже мовчу про капітальний ремонт будівлі школи, на базі якої буде створено ліцей — діти не можуть навчатися в обдертих класах.

По-третє — в ліцеї будуть навчатися не тільки старшокласники Каховки, а й з Роздольного, Чорноморівки, Малокаховки та Коробків, що 1 січня 2021 р. повноцінно увіллються до Каховської міської об’єднаної територіальної громади. Хто подумав, на чому дітей будуть підвозити з сіл до ліцею? У міста немає шкільних автобусів! За моїми розрахунками ціна питання створення і облаштування ліцею коливається в районі 20 млн. грн. І, найважливіше, по-четверте — після того як буде сформовано ліцей, усі інші школи каховської громади будуть перетворені на гімназії, а десь, і на початкові школи; зменшиться кількість класів, що призведе до скорочення педагогічного та технічного персоналу, вивільнення приміщень тощо. Хто прораховував ці питання? Перш ніж говорити про створення ліцею, управління освіти мало б розробити «дорожню карту», а депутати – затвердити її на сесії міської ради, передбачивши необхідне фінансування з прицілом на три роки».

На думку Михайла Гончара розмови про те, що в Каховці нема підстав для створення ліцею, бо не вистачає контингенту старшокласників, є нісенітницею: «Згідно статті 32 Закону ліцей створюється при наявності чотирьох десятих класів. Сьогодні в усіх школах міста дев’ять десятих, де навчається двісті дітей, і стільки ж одинадцятих класів. А ще старшокласники з Роздольного, Чорноморівки, Малокаховки і Коробків.

Не виключаю, що послугами каховського ліцею будуть користуватися діти з Любимівської та Зеленопідської громад, де з об’єктивних причин не зможуть відкрити власні ліцеї. Тому є всі підстави створення каховського ліцею. Потрібно лише підійти до цього питання виважено та з розумом, а не робити це абияк».

Валентин ПІДГОРНИЙ.

Дякуємо за відгук!

Pin It on Pinterest