Каховський навчально-­виробничий комбінат має потенціал та зацікавленість дітей

Навчально-­виробничий комбінат — ця назва відома багатьом, особливо людям старшого покоління. Створювалися НВК ще за часів Союзу для того, аби познайомити та навчити учнів різних професій. Тобто, ще в школі діти могли більше дізнатися про якийсь фах, обрати професію та опанувати конкретні навички.

Це була чудова практика, оскільки школярі мали можливість буквально торкнутися руками справи, побачити, як все працює, завдяки чому здобували знання і могли свідомо підходити до вибору професії. Адже навчальний процес не був відірваний від реальності, підлітки дізнавалися про переваги тієї чи іншої галузі, бачили на власні очі весь процес роботи. Тому після закінчення школи було значно легше визначитися із майбутньою професією. Як правило, у навчально-­виробничих комбінатах старшокласники навчалися один день на тиждень. Після такої практики складали іспити в кінці року і отримували свідоцтво про опанування спеціальності. Це було дуже важливо, адже дозволяло знайти роботу навіть відразу після школи.

Що маємо зараз

Про те, чим живе КЗ «Каховський міжшкільний навчально-­виробничий комбінат», які його функції сьогодні «Каховській зорі» розповів директор закладу Марченко Валерій Вікторович.

Каховський НВК почав функціонувати з 1975 року. Як і 47 років тому, зараз тут готують дітей до вибору майбутньої професії. На заняттях учні можуть познайомитися зі справою та фахом, а згодом навіть працевлаштуватися. Єдина відмінність, якщо раніше для старшокласників відвідування НВК було обов’язковим, то зараз — це справа абсолютно добровільна. Навчається тут 195 учнів зі шкіл Каховської громади за одним професійним та п’ятьма допрофесійними напрямами.

До їхніх послуг спеціалізовані кабінети, майстерні, цехи, комп’ютерні лабораторії з оргтехнікою, автотранспортні засоби, компетентні та кваліфіковані викладачі.

Старшокласники навчаються і здобувають робітничу кваліфікацію за такими профілями:

  • автомобільний (водій категорії «С», професійно-­технічна підготовка);
  • перукарський (перукар/візажист/манікюрник);
  • швацький (швачка, закрійник);
  • комп’ютерний (веб-дизайн, програмування, комп’ютерна графіка, 10–11 кл);
  • медичний (молодша медична сестра сімейної медицини, 8–11 кл);
  • гурток з поглибленого вивчення програмування (8–9 кл).

Найбільш популярний серед учнівської молоді автомобільний профіль, і це зрозуміло. Адже, не дивлячись на те, що після закінчення навчання учні отримують спеціальність водія категорії «С», тобто водія вантажівки, вони можуть (коли виповниться 18 років) пройти відповідну перепідготовку з водіння легкового автомобіля або мотоцикла/мопеда і отримати категорії «В» та «А» без повторних іспитів.

До речі, як розповів Валерій Вікторович, міжшкільні навчально-­виробничі комбінати створювались і тому, що закінчивши школу, юнаки відразу призивалися на військову службу, не маючи ніякої професії. А у військових частинах були і залишаються зараз затребуваними саме водії (для водіння вантажівок, БТРів, танків тощо).

Ця спеціальність актуальна і серед дівчат, і серед юнаків. Тут навчаються не лише водінню, а й досконало вивчають будову автомобіля. Для практичного водіння заклад має три вантажні автомобілі, останній сучасний JAC придбано у 2017 році.

Серед дівчат популярні перукарський і швацький профілі. Адже учениці здобувають не тільки знання та уміння з професії, але й набувають навиків, які стануть їм у нагоді в повсякденному житті, а це, погодьтеся, досить важливо. У процесі навчання вони вчаться викроювати, ремонтувати й шити одяг, робити стрижки, манікюр, освоюють основи макіяжу. Кабінети обладнані усім необхідним для практичної роботи (наприклад, швацький цех обладнано як промисловими, так і побутовими швацькими машинками).

На медичний профіль приходять, в основному, учні, які планують пов’язати своє життя з медициною, чи то стати медичною сестрою, чи лікарем. Як зауважує директор навчально-­виробничого комплексу, набуті знання стають корисними під час вступу до медичних навчальних закладів. Заняття у НВК стають для старшокласників своєрідними підготовчими курсами. За відсутності карантинних обмежень учні, які навчаються на медичному профілі, проходять ознайомчу практику в лікарні міста.

Комп’ютерний профіль (навчання мовам програмування, веб-дизайну, комп’ютерній графіці) та гурток з поглибленого вивчення програмування цікаві тим, хто захоплюється сучасними технологіями. Учні разом з наставниками збирають роботів, програмують їхні дії. Найближчим часом хочуть придбати конструктори робототехніки на базі Arduino, аби працювати було цікавіше.

Багато учнів мріють у майбутньому отримати професію у ІТ-сфері, яка на даний час є найбільш затребуваною та високооплачуваною.

Наступного року планують відкрити ще два профілі: основи електроніки для учнів 7–8 класів (теоретичні основи побудови сучасних електронних приладів, їх ремонт і обслуговування; проєктування схем, виготовлення печатних плат, створення (пайка) електронних саморобок) та робототехніка для учнів 5 класів, що передбачено новою програмою НУШ.

Оновлення матеріально-­технічної бази

Нещодавно навчально-­виробничий комбінат оновив матеріально-­технічну базу, у 2020–2021 навчальному році було придбано 15 комп’ютерів. Тож тепер здобувачі освіти, які навчаються у НВК, працюють на нових комп’ютерах, що встановлені в кабінеті комп’ютерних технологій та кабінеті правил дорожнього руху.

Також минулого року було відремонтовано та проведено ТО автомобілів, які використовуються в освітньому процесі; на території закладу, яка одночасно виконує функції автодрому, нанесено розмітку для виконання вправ, встановлено світлофор та дорожні знаки.

Звичайно, про осучаснення приміщень і працівники, і вихованці тільки мріють.

Можливо, перспектива розвитку та покращення матеріально-­технічної бази Каховського МНВК лежить у площині впровадження концепції профільного навчання у 12‑річній школі. Якщо такі профілі, як математичний, гуманітарний тощо, можна впровадити у ЗОШ, оскільки для них не потрібно аж надто дорогої матеріальної бази, то для реалізації технологічного, безперечно, найкраще підходить саме база міжшкільного навчально-­виробничого комбінату. Якщо провести певні організаційні, ресурсні зміни в роботі закладу, то він буде готовий здійснювати професійну орієнтацію та підготовку школярів за технологічним профілем.

Завдяки здобутим у НВК знанням і умінням молодь уже зі школи готується до дорослого життя і заробітку. А це додає відчуття захищеності й упевненості на майбутнє, навіть при оволодінні професійними знаннями у середніх та вищих навчальних закладах.

Дякуємо за відгук!